čtvrtek, února 09, 2006

Jak se jezdi v Mexiku?!

Jakozto ridic vypravy jsem si prisvojil napsani nekolika informativnich vet o rizeni a stylu jezdeni v Mexiku..Jezdime autem Nissan Trura, do ktereho se kupodivu naskladame vsichni, byt nekteri se skripenim zubu a kosti, a zaroven i nase zavazadla, coz je vzhledem k objemu zavazadel nekterych z nas jeste vice s podivem.
Nejprve je treba predstavit zcela nejzasadnejsi rys mexickych cest....kdyz nam chlapik, pujcuji auto, rikal, ze mame jet po dalnici a ne po stare ceste, tak rukou ukazoval cosi, co jsme si vylozili jako cestu v kopcich, nahoru a dolu a rikal pritom "topes", cemuz nikdo nerozumel......ted tomu uz rozumime vsichni skvele....silnice jsou totiz plne retarderu, kterych jsou dva druhy.....jedny jsme pojmenovali vibratory (vibradores), ty jsou male a je jich hodne a druhe topasy (topes), ktere jsou velke a taky je jich hodne.....a spousta je jich neznacenych, takze i pres veskerou pozornost me i spolujezdce (v hlidani topasu se jako uzitecny projevil predevsim Chunky) uz parkrat skripely brzdy, palila se guma a parkrat jsme je temer preskocili...
Druhy zasadni rys silnic jsou zcela necekane diry v silnici....O jejich necekanosti jsme se presvedcili temer fatalnim zpusobem, kdyz jsem v rychlosti 120 km v hodine jednu zahledl tak pozde, ze muj pokus o vyhnuti nemel sanci na uspech a kraterem jsme proleteli.....Asi jezdim obcas moc rychle :-) Nasledny zvuk sice Chunky identikoval jako cikady, v cemz jsem ho bez vahani podporil, ale nasledna prohlidka ukazala, ze zadni kolo to zcela neustalo a cikady uchazely z kola.... Takze jsme museli menit. Bohuzel nikdo z nas, a to ani dvojnasobny drzitel akademickeho titulu ve volejbale, nebyl dostatecne silny na to, aby povolil srouby na kole....tudiz jsme povolali mexicana, aby nam ukazal, jeslti v tom neni nejaky figl, ktery nezname......Ten zkusene obhledl auto, popadl klic na srouby, zabral tak, ze nadzvihl cele auto a sroub povolil......Tak jsme to vyzkouseli s dalsim sroubem, nicmene neuspesne....Takze chlapik, ktery byl tak o dve hlavy mensi nez kdokoliv z nas, nam musel predvest, ze nase fyzicka vybavenost je zcela nedostatecna....
Jeste jedna poznamka k mestum......jezdi se zcela chaoticky, bez pruhu, sice se svetly, ale mexicani nejakym zahadnym zpusobem odhadnou, kdy blikne zelena tak sekundu az dve predem a bud vyjizdi, nebo usilovne troubi, kdyz stojime pred nimi. A dneska do nas kdosi dokonce zezadu napral, kdyz jsem daval prednost na hlavni, ale nastesti se to obeslo bez problemu, lehce poskrabany naraznik nas nerozhodi.....A to mi pripomina, ze bychom byli vdecni komukoliv, kdo by nam zjistil, jeslti je v mexiku prednost zprava, zleva nebo sakra odkud, protoze jsme to zatim nezjistili......D.

2 Comments:

At 10:59 dop., Blogger luciemo said...

ahoj kluci,
spesl pro dafa - ridice - jsem nasla tohle (prednosti jsem neobjevila, holt je to na intuici, rychlosti, odvaze a drzosti a chodci nemaji absolutni prednost:)
Mexičtí řidiči jsou šílenci, sebevrazi. Plná čára ani speed limity pro ně neplatí. Často a rádi troubí, třeba i při předjíždění. Rádi se též věnují čemukoliv jinému, než řízení - v serpentinách si píšou něco do bločku, ladí rádio, koukají dozadu po cestujících jak jsou vyděšení...
Ale, řidiči si navzájem hodně pomáhají. Při předjíždění řidič pomalejšího auta gesty ukazuje jestli ho může auto za ním předjet, při a po úspěšném předjetí se divoce troubí a gestikuluje.
Největší brzdou rychlého cestování jsou TOPE – zpomalovače, retardéry - asfaltový hrbol přes cestu. Přišlo nám, že si ho v každé vesničce i mimo ni staví kdo chce (většinou u svých krámků s občerstvením – comedorů), a tím se cesta neuvěřitelně protahuje.
V Mexiku nemají podél cest skoro žádné značky. Před křižovatku nedají značku, ale TOPE, auta musejí hodně zpomalit. Asi vědí, že by místní značky stejně nedodržovali.

s timto se muzete setkat v hl. meste: Z důvodu omezení automobilového provozu v hlavním městě Mexiku je zde zaveden systém zvaný "Hoy no circula" (Dnes nejezdí), což znamená, že podle koncového čísla SPZ jeden den v týdnu automobil zůstává odstavený mimo provoz. Toto opatření se vztahuje i na automobily cizích SPZ.

hmmm, mejte se krasne a opatrujte se!..luc

 
At 5:37 odp., Blogger Palous said...

Inu, ona to bude nějaká mezinárodní úmluva...takže dobrá pojistka to spraví:-)

 

Okomentovat

<< Home